Je kan er niet meer rond. Artificiële intelligentie (AI) domineert de ontwikkelingen in de technologie wereld. AI bestaat al enkele jaren, maar was een zeer technische materie. Dat is het vandaag nog steeds. Maar wat wel sterk verbeterd is, is de toegankelijkheid.
AI heeft nood aan rekenkracht. Veel rekenkracht. Sinds de opkomst van cloud omgevingen kan deze echter snel en gericht ter beschikking worden gesteld. De zware investeringen in dure hardware komen hierdoor te vervallen. De cloud providers (Google, Microsoft, AWS, …) gaan hier nog een stap in verder. Bepaalde AI technieken bieden zijn als componenten aan.
Wat wilt dit zeggen voor u ? Snelle toegankelijkheid tot de AI mogelijkheden, zonder hoge investerings- of operationele kosten ! Afhankelijk van uw noden kan Celko de nodige tools aanreiken om de juiste AI modellen te trainen.
Enkele voorbeelden waar Celko al ervaring in heeft gebouwd :
Computer Vision
Computer Vision is een techniek waarbij een AI model objecten of personen op beeldmateriaal (foto of video) gaat herkennen. Op basis van die herkenning kan er een actie worden ondernomen. Een heel gekend voorbeeld is het gebruik er van door Tesla, om hun wagens zo intelligent mogelijk te laten rijden.
Use case : Celko heeft voor een logistieke speler een Computer Vision model ontwikkeld dat detecteert of een bepaalde order container vol of leeg is. Waarom ? Wanneer een robot automatisch dozen vult, moet die zeker kunnen zijn dat de container die de doos ontvangt ook effectief leeg is. Het AI model gaat bepalen of dit effectief het geval is of niet. Indien niet, wordt de productie onderbroken om op die manier dure beschadigingen te vermijden.
Meer info over Computer Vision kan je hier terugvinden.
NLP (Natural Language Processing)
Een NLP model is er op getraind om teksten te begrijpen. Net zoals een Computer Vision model wordt een NLP model getraind. Zodra je de tekst doorstuurt naar het model, kan het model opnieuw bepaalde acties hierop laten uitvoeren.
Use case : voor de klantendienst van een energieleverancier hebben we een model gebouwd dat het gevoel van een ontvangen mail gaat bepalen. Wanneer deze mail geschreven is door een kwade klant, gaat het model dit zo labelen en hoger in de queue plaatsen. Of wanneer de mail een bepaalde vraagstelling bevat, gaat het model aan de klantendienst medewerker bepaalde documentatie suggereren, zodat deze sneller een antwoord kan bezorgen
NLP is een innovatieve techniek , waar in deze video nog meer details worden gedeeld
MLOps
Modellen worden ontwikkeld (getraind) op trainingsdata. Dat wilt zeggen dat die modellen, indien de data niet wordt bijgewerkt, ook verouderen. Om een model goed te laten werken, is “hertraining” dan ook nodig. Het monitoren van de kwaliteit van het model, en het al dan niet automatisch laten hertrainen, noemen we MLOps. Dit is een specifieke materie, waar Celko ook de nodige adviezen in kan bezorgen